Saturday, December 18, 2010

Aku N kelopak cempaka

Saya ada kisah benar untuk dikongsi bersama.masa saya menuntut di kolej dulu, ada la dirahsiakan nama kolej ini.tapi ia terletak di selatan malaysia..tut...masa semester 1 al maklum la junior la katakan..segalanya baru bagi saya bila menetap di asrama..masa cuti beberapa hari saya pulang ke rumah untuk isi masa lapang dan menjenguk arwah ayah sedang sakit stroke (angin ahmar).masa tu ibu saya menjemput seorang tukang ubat untuk ubat ayah..sambil menyelam sambil minum air..saya pun join sama minta makcik yg bergelar (Ma) cuba rawat saya.mula-mula dia pegang kaki cek tengok urat-urat dan urut.tak lama kemudian dia Ma tadi ni cakap, anak ni anak nombor berapa?saya jawabla anak bongsu nombor 7 makcik..kemudian Ma tadi beritahu yang ada keistimewaan pada saya.dia dapat rasakan ada puteri bunian atau puteri gunung banang yang hendak bersahabat dengan saya.tut...saya mula terkejut..puteri?jawab saya..ye puteri ni ya Ma dapat tengok sekarang ni pun anak ke tujuh jugak..rupa dia iras-iras mcm anak..dalam hati saya alamak! makin suspense plak..saya semakin minat untuk tau lebih lanjut cerita dari Ma.kemudian Ma menyambung kembali..rambut anak panjang dekat pinggang kan..dia pun sama panjang cuma panjang lagi sikit..dia ni puteri dari gunung banang berkenan nak bersahabat dengan anak..kalau anak ada masalah atau nak mintak tolong, boleh seru nama dia..insyallah nanti dia akan datang membantu..tapi saya tak biasala Ma takpela tak berani saya..balas saya..erm ibu saya pula mencuit saya dan gelengkan kepala isyarat jangan terima pelawaan Ma itu..tak lama itu Ma pun ajarkan saya cara menyeru nama puteri tu..saya cuma dengar aje percaya jangan dalam hati..tapi macam berminat..habis cuti saya kembali ke kolej seperti biasa.pada suatu hari, di pagi jumaat yang tenang se saya danlepas saya bangun dari tidur saya dapati ada kelopak bunga cempaka putih di sebelah kiri lantai katil saya.tanpa fikir panjang saya pun ambil la dan hidu baunya..memang wangi dan masih segar..yang peliknya macam mana kelopak bunga cempaka ni yang hanya sekelopak ada di sisi katil saya.seingat saya pula malam sebelum saya tidur dan rakan sebelum masuk ke rumah asrama kami, kami terbau bau kemenyan.memang agak menyeramkan tapi takla sangat.tup tup pagi tu kejadian bunga cempaka putih pula timbul..saya terus call Ma dan cerita apa yang terjadi..dia kata takde apa..puteri tu mungkin melawat aje dia singgah tu yang bau dan ada kelopak bunga cempaka.erm mungkin jugak dalam hati berkata..persoalannya benarkah puteri cempaka biru tu datang?penuh dengan tanda tanya..sebelum tu Ma juga ade mengatakan bahawa orang yang terpilih saja yang disukai oleh puteri2 begini..bila dikaji wujud pula nama puteri ni..cuma hanya Allah saja yang tau disebalik ape yang berlaku..wallahua'lam..

No comments: